Forum Forum użytkowników Nissana 100NX Strona Główna Forum użytkowników Nissana 100NX
100NX squad
 
 » FAQ   » Szukaj   » Użytkownicy   » Grupy  » Galerie   » Rejestracja 
 » Profil   » Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   » Zaloguj 

[SR20DE] Przekaźnik cyka

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum użytkowników Nissana 100NX Strona Główna -> Techniczne / Silnik i osprzęt
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sirkomla
stary wyjadacz



Dołączył: 02 Wrz 2006
Posty: 369
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Zieleniewo k. Kołobrzegu
Płeć: SR20DE

PostWysłany: 07 Gru 2010 23:24     Temat postu: [SR20DE] Przekaźnik cyka

W ostatnich 4 tygodniach próbowałem się uporać z usterką, którą dzisiaj mam nadzieję udało się wyeliminować.
A więc do rzeczy:
Objawy:
Po wyłączeniu zapłonu dawało się słyszeć delikatne "cykanie" z przekaźnika (ECU RELAY lub ECCS RELAY w zależności od literatury) znajdującego się przy ECU (komputerze) - taki zielony. Pobierany przy tym prąd o natężeniu 0,5A potrafił całkiem sprawnie rozładować akumulator.
Tymczasowe "omijanie problemu"
Załączanie i rozłączanie (cykanie) przekaźnika ustępowało po wyjęciu i włożeniu bezpiecznika 10A od zapłonu(?) >lewy rząd, trzeci od dołu<. Pomagało również wyciągnięcie i włożenie przekaźnika (co jednak przez jego umiejscowienie było nieco upierd.... eee, kłopotliwe)
Szukanie przyczyny i próby naprawy
Najpierw udałem się do elektryka, który stwierdził skoro przekaźnik cyka znaczy się jest sprawny, a skoro jest podpięty do komputera,, znaczy się, że komputer siadł podobną tezę powiedział drugi elektromechanik. Więc koniec końców sprawiłem sobie komputer (a właściwie dwa). Niestety po ich podłączeniu objawy nie ustąpiły...
Cóż... skoro nie komputer to spróbowałem przekaźnik. Taki sam mamy jako przekaźnik pompy, więc zamieniłem je i nie pomogło... tak samo podłączenie innych zakupionych nie pomogło...
Patrząc na schematy w EF&EC 464 (Obwód zasilania komputera) stwierdziłem, że przyczyną może być CRANK SHAFT SENSOR (czujnik położenia wału), który u nas jest zintegrowany z aparatem zapłonowym, więc udał mi się nabyć również tą część...
dzień dzisiejszy i mam nadzieję, że rozwiązanie problemu
Dzisiaj udałem się do elektromechanika (któremu okazałem schematy), żeby założyć aparat zapłonowy. Szybko wybił mnie z tropu pokazując, że odłączenie przekaźnika w trakcie jazdy wyłącza po pewnym czasie silnik (a więc sensor działa). Zaczął szukać przyczyny i okazał się, że miałem przepalony bezpiecznik FL25A, znajdujący się przy akumulatorze. O dziwo mimo przepalenia, w obwodzie był prąd. Prawdopodobnie któryś z poprzednich właścicieli założył mostek (którego niestety jeszcze nie znaleźliśmy). Po naprawie bezpiecznika (wlutowaniu standardowego 25A w tamtą obudowę), objawy ustąpiły.
Mam nadzieję, że ten opis jest dość wyczerpujący i jeśli ktoś będzie miał podobny problem (a na wielu forach widziałem ten problem bez rozwiązania) to będzie mu łatwiej znaleźć przyczynę i ją usunąć.

* zamiast przekaźnik powinno się to wg. mnie nazywać przełącznik.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
sirkomla
stary wyjadacz



Dołączył: 02 Wrz 2006
Posty: 369
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Zieleniewo k. Kołobrzegu
Płeć: SR20DE

PostWysłany: 08 Gru 2010 16:26     Temat postu:

Hmm... cóż, wiem, że nie powinienem sobie odpowiadać i może to być uznane za flood, ale jeśli dobrze przetłumaczyłem sobie fragment z manuali (Vol2 EL-10 punkt b) to w razie awarii tych połączeń bezpiecznikowych obwody same się mastkują (spinają na krótko) i działają w ograniczonym zakresie.
Bardzo sprytne i mądre... tylko szkoda, że nie ma żadnego ostrzeżenia, że przeszedł na tryb "awaryjny".


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
red_shogun
stary wyjadacz



Dołączył: 28 Sie 2006
Posty: 2360
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków
Płeć: SR20DE

PostWysłany: 10 Gru 2010 13:00     Temat postu:

No ciekawa sprawa z tym wszystkim co opisujesz, ale aż dziw bierze, że na samym wstępie ani ty ani elektryk nie posprawdzaliście wszystkich mogących za to odpowiadać bezpieczników i ich obwodów, za to zabrałeś się za wymianę kompa, czujnika itd. Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
sirkomla
stary wyjadacz



Dołączył: 02 Wrz 2006
Posty: 369
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Zieleniewo k. Kołobrzegu
Płeć: SR20DE

PostWysłany: 10 Gru 2010 18:31     Temat postu:

Hehe... jeśli w obwodzie zabezpieczanym przez bezpiecznik jest prąd, to zazwyczaj zakłada się, że prąd przez bezpiecznik przechodzi... Tym bardziej, że w manualu serwisowym nie masz pokazane, że zasilanie jest z dwóch różnych miejsc.
Teraz jak sobie to wszystko w głowie poukładałem to uważam, że to dość ciekawe.
Technicznie rzecz biorąc to przekaźnik cykał, bo cewka w przekaźniku i czujnik położenia wału zwierały się szeregowo, co powodowało zbyt niskie napięcie, by czujnik podał do komputera, że wał sie nie obraca a wystarczający, by osłabić przyciąganie cewki.
Wyłączenie bezpiecznika od zapłonu resetowało położenie wału w komputerze.
Nie wiem, czy wystarczająco jasno to opisałem .

PS. sądząc po postach na wielu forach, które mają wiedzę na ten temat, to mało osób wpada na ten pomysł Very Happy


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez sirkomla dnia 10 Gru 2010 18:33 , w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum użytkowników Nissana 100NX Strona Główna -> Techniczne / Silnik i osprzęt Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
subMildev free theme by spleen & Programosy
Regulamin