Forum Forum użytkowników Nissana 100NX Strona Główna Forum użytkowników Nissana 100NX
100NX squad
 
 » FAQ   » Szukaj   » Użytkownicy   » Grupy  » Galerie   » Rejestracja 
 » Profil   » Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   » Zaloguj 

Nie chce wyskoczyć wsteczny bieg i ... !
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum użytkowników Nissana 100NX Strona Główna -> Forum ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Senior




Dołączył: 15 Lip 2006
Posty: 380
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Włocławek
Płeć: SR20DE

PostWysłany: 31 Sie 2008 23:24     Temat postu: Nie chce wyskoczyć wsteczny bieg i ... !

Mam 100 NXa GTi 94 rok (grudzień) przebieg juz spory bo 255 tys.
Problem polega na tym, że gdy chce wysprzęglić wsteczny bieg czuje opór lub coś w rodzaju zaczepienia się i lekkiego blokowania. Bieg jednak wyskakuje po moim lekkim uderzeniu w kierunku kokpitu.
W związku z tym mam kilka pytań:

Czy zbliża się koniec żywotności skrzyni biegów Confused:
Może wystarczy wymienić w niej olej Confused:
Czy jedna z przyczyn tego zjawiska może być ciężko chodzące sprzęgło (tzn. trzeba je mocno wciskać) Confused:

Teraz te i ... Very Happy
Mam już tarczę, docisk i łożysko oporowe sprzęgła - czy wymiana tych części spowoduje, że sprzęgło będzie chodziło lekko i skończą się problemy ze wstecznym Confused:
Quattro mówił mi, że przyczyna w ciężko chodzącym sprzęgle leży w tzw. łapie (znajdującej się koło skrzyni biegów) i żebym wymienił za jednym zamachem wszystko. Będzie mniejszy koszt (nie będzie trzeba 2 razy rozbierać skrzyni)

czekam na odpowiedzi, podpowiedzi... thx

Pozdro


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
SEBOL_MKS
stary wyjadacz



Dołączył: 18 Paź 2005
Posty: 573
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Police

PostWysłany: 01 Wrz 2008 7:31     Temat postu: Re: Nie chce wyskoczyć wsteczny bieg i ... !

Senior napisał:

Czy zbliża się koniec żywotności skrzyni biegów Confused:
Może wystarczy wymienić w niej olej Confused:
Czy jedna z przyczyn tego zjawiska może być ciężko chodzące sprzęgło (tzn. trzeba je mocno wciskać) Confused:


Nie sądze, aby zbliżał się konieć żywotności skrzyni (podczas jazdy słychać jakieś tarcie w skrzyni lub inne odgłosy?)
W mojej Setce sprzęgło też zaczeło coraz ciężej chodzić i wina leżała w lince ... najwyrażniej ze starości zaczeły puszczać zwoje i to się wszystko blokowała w pancerzu, aż pewnego razu linka ... strzeliła. Po wymianie linki na nową wszystko wróciło do normy - koszt ok 40 zł.

Na Twoim miejscu zrobiłbym, tak jak mówił Ci Quattro, do tego wymienił linkę jak jest taka potrzeba i załał skrzynię dobrym olejem.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez SEBOL_MKS dnia 01 Wrz 2008 7:31 , w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
red_shogun
stary wyjadacz



Dołączył: 28 Sie 2006
Posty: 2360
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków
Płeć: SR20DE

PostWysłany: 01 Wrz 2008 10:17     Temat postu: Re: Nie chce wyskoczyć wsteczny bieg i ... !

SEBOL_MKS napisał:
Senior napisał:

Czy zbliża się koniec żywotności skrzyni biegów Confused:
Może wystarczy wymienić w niej olej Confused:
Czy jedna z przyczyn tego zjawiska może być ciężko chodzące sprzęgło (tzn. trzeba je mocno wciskać) Confused:


Nie sądze, aby zbliżał się konieć żywotności skrzyni (podczas jazdy słychać jakieś tarcie w skrzyni lub inne odgłosy?)
W mojej Setce sprzęgło też zaczeło coraz ciężej chodzić i wina leżała w lince ... najwyrażniej ze starości zaczeły puszczać zwoje i to się wszystko blokowała w pancerzu, aż pewnego razu linka ... strzeliła. Po wymianie linki na nową wszystko wróciło do normy - koszt ok 40 zł.

Na Twoim miejscu zrobiłbym, tak jak mówił Ci Quattro, do tego wymienił linkę jak jest taka potrzeba i załał skrzynię dobrym olejem.


Pod wszystkim co napisałeś się podpisuję z małym pytajnikiem jeśli chodzi o wymianę oleju w skrzyni. Kolega ma dość pokaźny przebieg i obecnie wymiana na jakikolwiek nowy olej do skrzyni może przynieść więcej szkody niż pożytku (Chyba że olej był wymieniany regularnie średnio co 100tys. km to bardzo proszę, ale kto z nas użytkowników 12-15 letnich aut to wie Razz)
Ja mimo że wymieniłem w swojej skrzyni olej przy przebiegu 160tys. km drugi raz bym chyba tego nie zrobił. Biegi wchodzą ślicznie, ale "czuć luzy" w skrzyni. To tak jak z olejem silnikowym - do starej jednostki nie wlewa się syntetyka i już.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Quattro




Dołączył: 14 Paź 2007
Posty: 810
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń
Płeć: SR20DE

PostWysłany: 01 Wrz 2008 12:11     Temat postu:

Co to u Ciebie w ogole znaczy "czuc luzy" w skrzyni? Cholernie intryguje mnie to pojecie.

A co do syntetyka i starego silnika... Przez grzecznosc nie skomentuje...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
red_shogun
stary wyjadacz



Dołączył: 28 Sie 2006
Posty: 2360
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków
Płeć: SR20DE

PostWysłany: 01 Wrz 2008 15:04     Temat postu:

Quattro napisał:
Co to u Ciebie w ogole znaczy "czuc luzy" w skrzyni? Cholernie intryguje mnie to pojecie.


Hehe fakt pojęcie względne, w stylu "coś tam trzeszczy", ale wybacz mam inny wyuczony zawód niż Ty, więc terminologia mechaniczna czasami bywa mi obca Razz
OK, ale żeby nie było, teraz bardziej terminowo specjalnie dla Ciebie Panie mechaniku, prosto od kierowcy amatora Na 80% jestem przekonany że nowy olej w skrzyni (syntetyk) przyczynił się do ostatecznego wypłukania mi (po przejechaniu 40tys. km) zewnętrznej warstwy ochronnej na synchronizatorach (o ile się nie mylę chodzi o warstwę molibdenu). Od owej wymiany narastał problem z ich pracą (dźwięk), a jak znam życie następnym etapem będzie problem z ich funkcjonowaniem. Postanowiłem jednak że nie będę czekał na to co chyba nieuniknione i zastosuję ceramizer do skrzyni biegów (w końcu nie mam chyba nic do stracenia). Wtedy podzielę się opiniami. A jak na razie mogę powiedzieć jedynie tyle, że do nieregenerowanej skrzyni z przebiegiem pow. 150tys. w jak by nie było w sportowym autku (ostrzej eksploatowana), z niewiadomą historią co do wcześniejszych zalewajek olejem, po prostu nowego oleju bym nie zalewał, chyba że w ostateczności o innej klasie lepkości niż ten który ja zalałem (a który jest dedykowany przez Nissana), no ale to moje osobiste zdanie.
Ty oczywiście możesz mieć inne zdanie, z różnych powodów, poczynając od udokumentowanego potwierdzenia że taka zalewajka syntetykiem starej skrzyni nie przyniesie żadnych skutków ubocznych, kończąc na skrajnym podejściu do tematu - zalewać trzeba bo... klient kupuje nowy olej (z pomocą mojego warsztatu), ja wykonuję czynności zmierzające do zalania nowego oleju i w końcu go zalewam, pieniążki w kieszeni, biznes się kręci, następny proszę Razz

Quattro napisał:

A co do syntetyka i starego silnika... Przez grzecznosc nie skomentuje...

A to szkoda, bo ja akurat grzecznościowo prosiłbym Cię jednak o skomentowanie. Kto wie być może dowiedział bym się o jakiejś nowej odkrywczej teorii, która do tej pory była mi zupełnie nieznana


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Quattro




Dołączył: 14 Paź 2007
Posty: 810
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń
Płeć: SR20DE

PostWysłany: 01 Wrz 2008 20:09     Temat postu:

red_shogun napisał:
Quattro napisał:
Co to u Ciebie w ogole znaczy "czuc luzy" w skrzyni? Cholernie intryguje mnie to pojecie.


Hehe fakt pojęcie względne, w stylu "coś tam trzeszczy", ale wybacz mam inny wyuczony zawód niż Ty, więc terminologia mechaniczna czasami bywa mi obca Razz
OK, ale żeby nie było, teraz bardziej terminowo specjalnie dla Ciebie Panie mechaniku, prosto od kierowcy amatora Na 80% jestem przekonany że nowy olej w skrzyni (syntetyk) przyczynił się do ostatecznego wypłukania mi (po przejechaniu 40tys. km) zewnętrznej warstwy ochronnej na synchronizatorach (o ile się nie mylę chodzi o warstwę molibdenu). Od owej wymiany narastał problem z ich pracą (dźwięk), a jak znam życie następnym etapem będzie problem z ich funkcjonowaniem. Postanowiłem jednak że nie będę czekał na to co chyba nieuniknione i zastosuję ceramizer do skrzyni biegów (w końcu nie mam chyba nic do stracenia). Wtedy podzielę się opiniami. A jak na razie mogę powiedzieć jedynie tyle, że do nieregenerowanej skrzyni z przebiegiem pow. 150tys. w jak by nie było w sportowym autku (ostrzej eksploatowana), z niewiadomą historią co do wcześniejszych zalewajek olejem, po prostu nowego oleju bym nie zalewał, chyba że w ostateczności o innej klasie lepkości niż ten który ja zalałem (a który jest dedykowany przez Nissana), no ale to moje osobiste zdanie.
Ty oczywiście możesz mieć inne zdanie, z różnych powodów, poczynając od udokumentowanego potwierdzenia że taka zalewajka syntetykiem starej skrzyni nie przyniesie żadnych skutków ubocznych, kończąc na skrajnym podejściu do tematu - zalewać trzeba bo... klient kupuje nowy olej (z pomocą mojego warsztatu), ja wykonuję czynności zmierzające do zalania nowego oleju i w końcu go zalewam, pieniążki w kieszeni, biznes się kręci, następny proszę Razz


I. Olejem WYMAGANYM w skrzyni biegow Nissana 100NX GTI jest olej typu GL-4 80W. Sa to oleje mineralne badz polsyntetyczne. Stosowanie oleju o innej specyfikacji grozi uszkodzeniem skrzyni biegow.

Z tego co napisales - sam sobie na wlasne zyczenie zgotowales ten los. To chyba formalnosc ale czy mozesz podac mi specyfikacje owego oleju syntetycznego ktorym zalales skrzynie?

W przypadku zalania olejem o nizszej liczbie zimowej albo wyzszej liczbie letniej niezachowywany jest film smarowy zwiazany bezposrednio z wartoscia lepkosciowa, co powoduje uszkodzenia a w konsekwencji zatarcie.

Druga opcja jest zalanie skrzyni biegow olejem o prawidlowej klasie termicznej ale wyzszej klasy GL-5. Zawarte w tym typie olejow dodatki przeciwzuzyciowe sa zbyt agresywne w stosunku do metali kolorowych uzywanaych jako owe zewnetrzne warstwy ochronne.

red_shogun napisał:

Quattro napisał:

A co do syntetyka i starego silnika... Przez grzecznosc nie skomentuje...

A to szkoda, bo ja akurat grzecznościowo prosiłbym Cię jednak o skomentowanie. Kto wie być może dowiedział bym się o jakiejś nowej odkrywczej teorii, która do tej pory była mi zupełnie nieznana


II. Silnik to nie skrzynia biegow i kryteria doboru oleju nie moga byc stosowane zamiennie. W przypadku skrzyni biegow producent uzywa odnosnie oleju zwrotu "WYMAGANY", zas przy silniku: "REKOMENDOWANY". Semantyka sie klania i tu fakt - zrozumienie teminologiczne. Wymagany oznacza, ze stosowany moze byc tylko produkt tej klasy. Rekomendowany - oznacza ze produkt tej klasy badz wyzszej. W przypadku silnikow serii SR i GA rekomendowany jest olej 10W40, co znaczy ze producent nie zaleca stosowania oleju o gorszej klasyfikacji. Tyle teoretycznie. Z praktyka bywa roznie. Zalezne jest to od szczelnosci silnika, kompresji zaworowej i ogolnie pojetego stanu silnika. Przebieg nie ma tu rzeczywistego znaczenia podobnie jak wiek. W zasadzie jedyne konstrukcje, ktorym nie zaleca sie stosowania oleju syntetycznego to silniki dwusuwowe oraz czterosuwowe jednostki w ukladzie dolnozworowym (jak np Warszawa). Stosowanie oleju mineralnego powoduje jego wytracanie sie przy nizszych temperaturach (o zanieczyszczeniach kiepskiej jakosci pewnych olejow nie wspomne), co powoduje ograniczanie smarownosci elementow takich jak panewki czy mostki walka.

Tak humorystycznie:

Ale uwierz, ze niewiele lepsze obrazki zdazalo mi sie widziec...

Za to rece mi opadaja jak czytam ze ktos wyremontowal (przyklad bezposrednio wziety z forum klasykow, na ktorym jestem modem) silnik DOHC Fiata 2000ccm, wlacznie ze szlifem, nowymi nadwymiarowymi tlokami, pierscieniami i panewkami, do tego zrobiona glowica, wymienione uszczelniacze prowadnice i zawory... i silnik na gotowo zalany mineralnym Mobilem 15W40... "Bo to stary silnik". Mnie taki sam "stary silnik" we Fiacie 132 z 1977 roku przechodzil 90 000km na gazie na syntetycznym Pennzoil'u 5W50 i kompresja zeszla z 13.1 na ok 11...

Jestem zwolennikiem powolnego podnoszenia klasy olejowej w przypadku szczelnego silnika o dobrej kompresji. Wiadomo, ze nie mozna podniesc klasy oleju o wiecej niz jedna bo grozi to zbyt ostrym przeplukaniem silnika. ale po 20 000-30 000km mozna zaryzykowac ponowne podniesienie. Wiec jak ktos mi pisze to, ze "nie wlewa sie syntetyka do starego silnika i juz" to zaliczam go do w najlepszym razie kategorii laikow... (Choc w sumie dopisek "i juz" wlacza u mnie tryb podejrzen o niegrozne wariactwo ale o tym ciii Wink )

Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Quattro dnia 01 Wrz 2008 20:13 , w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kwi@t
Gość






PostWysłany: 01 Wrz 2008 20:56     Temat postu:

Oj Panowie, musicie łapać się tak za słówka?
Może słowo "stary" było użyte w zanczeniu zużyty?
Moim zdaniem kwestia interpretacji...
A tak na marginesie to seniorowi kiedy zakładał temat chodziło chyba o uzyskanie jakiejś porady...

Rolling Eyes
Powrót do góry
red_shogun
stary wyjadacz



Dołączył: 28 Sie 2006
Posty: 2360
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków
Płeć: SR20DE

PostWysłany: 02 Wrz 2008 8:28     Temat postu:

Quattro napisał:

I. Olejem WYMAGANYM w skrzyni biegow Nissana 100NX GTI jest olej typu GL-4 80W. Sa to oleje mineralne badz polsyntetyczne. Stosowanie oleju o innej specyfikacji grozi uszkodzeniem skrzyni biegow.


Hm a ja głupi opierając swą wiedzę na manualach Nissanowskich (np. Sunny str. 305), wyszukiwarce Castrola ( [link widoczny dla zalogowanych] ) i wiedzy mojego ówczesnego ziomka (zajawionego pasjonata marki Nissan), myślałem że do skrzyni biegów od SR20DE (i do wielu innych Nissanowskich w tym m.in. do GA16DS/DE) powinno stosować się olej API GL-5 SAE 80W-90 i taki też wlałem do mojej skrzyni biegów.

Quattro napisał:

Z tego co napisales - sam sobie na wlasne zyczenie zgotowales ten los. To chyba formalnosc ale czy mozesz podac mi specyfikacje owego oleju syntetycznego ktorym zalales skrzynie?


U siebie mam zalaną skrzynię Transelfem type b 80W90 o danych katalogowych: API GL-5 SAE 80W-90.

Quattro napisał:

W przypadku zalania olejem o nizszej liczbie zimowej albo wyzszej liczbie letniej niezachowywany jest film smarowy zwiazany bezposrednio z wartoscia lepkosciowa, co powoduje uszkodzenia a w konsekwencji zatarcie.


Jak widzisz nie zalałem mojej skrzyni olejem ani o niższej liczbie zimowej ani o wyższej liczbie letniej, ani o innej normie i klasie niż ta która jest dedykowana przez firmę Nissan do mojego samochodu z takim a nie innym silnikiem, a mimo to śmie nadal twierdzić że pojawiły się skutki uboczne takiej wymiany.

Quattro napisał:

Druga opcja jest zalanie skrzyni biegów olejem o prawidłowej klasie termicznej ale wyższej klasy GL-5. Zawarte w tym typie olejów dodatki przeciwzuzyciowe sa zbyt agresywne w stosunku do metali kolorowych uzywanaych jako owe zewnetrzne warstwy ochronne.


GL-5 to nie wyższa klasa, a optymalna dedykowana do mojej skrzyni.

Quattro napisał:

A co do syntetyka i starego silnika... Przez grzecznosc nie skomentuje...


Co do kwestii oleju silnikowego, hm... albo starasz się szukać dziury w całym i udowadniać na siłę wyższość profesora nad robolem, albo faktycznie tak jak napisał Kwi@t nie zrozumiałeś mojego "skrótu myślowego".

Oczywistym jest że silnik silnikowi nie równy,
oczywistym jest że ogólna tendencja wygląda tak, że im starszy silnik tym zmniejsza się prawdopodobieństwo zalania go olejem syntetycznym (czego ty chyba starasz się niedostrzegać i opierasz się na pojedynczych przypadkach gdzie wraz ze wzrostem przebiegu poprawia się kompresja silnika),
oczywistym jest również to że stary (leciwy) silnik ale po remoncie będzie zalany na nowo syntetykiem (pisałem już kiedyś na ten temat na tym forum).
Tak więc chciałbym abyś wiedział, że zdaję sobie sprawę z występowania w życiu wyjątków, ale zdaję sobie także sprawę z występowania reguł od których pochodzą te wyjątki. Tobie też proponuję to dostrzec i próbować rozdzielić te dwie rzeczy.

Regułą jest choćby fakt, że w miarę starzenia się jednostki silnikowej (czytaj wzrastania jej przebiegu) powinno następować stopniowe przechodzenie w kierunku: syntetyk-półsyntetyk-minerał (nigdy odwrotnie). Oczywistym jest, że wśród jednych marek (modeli samochodów/silników) ta droga "przechodzenia" będzie dość krótka, a u innych dłuższa lub bardzo długa, a jeszcze inne jednostki do końca swojej naturalnej śmierci będą śmigały na syntetyku, a właściciel takiego silnika padnięcie motoru wytłumaczy sobie tysiącem innych rzeczy, a bynajmniej choćby nie faktem rozszczelnienia jednostki z powodu stosowania od xx lat syntetyka.

Wyjątkiem jest choćby fakt odremontowania silnika audi z przebiegiem 400tys. km i zalanie go olejem syntetycznym (osobiście przerabiałem ten temat). Stąd bynajmniej nie dziwi mnie twa jakże głęboka wiedza o tym że silnik leciwy ale po generalnym remoncie można, a nawet trzeba zalać olejem syntetycznym (zalanie go każdym innym było by po prostu grzechem).

Zatem chyba rozwiałem troszkę twoje wątpliwości w kwestii zgodności/niezgodności naszych poglądów w niniejszym temacie. Inną sprawą jest to, że czasem lepiej jest się nie wymądrzać zbytnio na tematy które wbrew pozorom opierają się po części na niepełnej wiedzy, a po części na skrajnych przypadkach - niestety będących odstępstwem od reguły, a nie na samych regułach. Może lepiej popracować nad wyrobieniem w sobie umiejętności pozwalającej na wyłapywaniu sensu z pewnych skrótów myślowych u innych osób. Ja wiem życie jest trudne, a świat niestety wygląda tak a nie inaczej, ale jednak nadal należy on do tych bystrzejszych.

OK, chyba kończymy off top.
Również pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Quattro




Dołączył: 14 Paź 2007
Posty: 810
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń
Płeć: SR20DE

PostWysłany: 02 Wrz 2008 9:58     Temat postu:

red_shogun napisał:
Quattro napisał:

I. Olejem WYMAGANYM w skrzyni biegow Nissana 100NX GTI jest olej typu GL-4 80W. Sa to oleje mineralne badz polsyntetyczne. Stosowanie oleju o innej specyfikacji grozi uszkodzeniem skrzyni biegow.


Hm a ja głupi opierając swą wiedzę na manualach Nissanowskich (np. Sunny str. 305), wyszukiwarce Castrola ( [link widoczny dla zalogowanych] ) i wiedzy mojego ówczesnego ziomka (zajawionego pasjonata marki Nissan), myślałem że do skrzyni biegów od SR20DE (i do wielu innych Nissanowskich w tym m.in. do GA16DS/DE) powinno stosować się olej API GL-5 SAE 80W-90 i taki też wlałem do mojej skrzyni biegów.

Quattro napisał:

Z tego co napisales - sam sobie na wlasne zyczenie zgotowales ten los. To chyba formalnosc ale czy mozesz podac mi specyfikacje owego oleju syntetycznego ktorym zalales skrzynie?


U siebie mam zalaną skrzynię Transelfem type b 80W90 o danych katalogowych: API GL-5 SAE 80W-90.

Quattro napisał:

W przypadku zalania olejem o nizszej liczbie zimowej albo wyzszej liczbie letniej niezachowywany jest film smarowy zwiazany bezposrednio z wartoscia lepkosciowa, co powoduje uszkodzenia a w konsekwencji zatarcie.


Jak widzisz nie zalałem mojej skrzyni olejem ani o niższej liczbie zimowej ani o wyższej liczbie letniej, ani o innej normie i klasie niż ta która jest dedykowana przez firmę Nissan do mojego samochodu z takim a nie innym silnikiem, a mimo to śmie nadal twierdzić że pojawiły się skutki uboczne takiej wymiany.

Quattro napisał:

Druga opcja jest zalanie skrzyni biegów olejem o prawidłowej klasie termicznej ale wyższej klasy GL-5. Zawarte w tym typie olejów dodatki przeciwzuzyciowe sa zbyt agresywne w stosunku do metali kolorowych uzywanaych jako owe zewnetrzne warstwy ochronne.


GL-5 to nie wyższa klasa, a optymalna dedykowana do mojej skrzyni.


A ja zeby nie byc goloslownym przejrzalem papierowe tablice olejowe:
- Castrol na rok 2007 - zalecany Castrol EP80W
- Pennzoil 2002 - GL-4 GearOil 80W
- Elf 2004 - TransElf EP 80W a nie Type B 80W90
- Statoil 2008 - G4 80W90 (GL4)

i wszedzie zalecane sa oleje 80W.

Znaczy sie ze wszystkie te katalogi olejowe klamia?

BTW - czy to nie jest ta ksiazka o Nissanie Sunny N14, ktora twierdzi ze GA16DE jest silnikiem o wtrysku jednopunktowym?



Co do silnika - obiecuje, ze moje porady na jakikolwiek temat nie opuszcza juz murow mojego warsztatu...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
red_shogun
stary wyjadacz



Dołączył: 28 Sie 2006
Posty: 2360
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków
Płeć: SR20DE

PostWysłany: 02 Wrz 2008 11:56     Temat postu:

Quattro napisał:
...


Hehe co do terminologii sam pojechałeś wyżej profesurą zapodając m.in. hasła: "zalecane, wymagany, rekomendowany".
Może warto by było abyś się faktycznie na nich skupił. Wg mnie w pierwszej kolejności przy wyborze jakiegoś produktu (w naszym przypadku oleju do skrzyni) powinno się brać to co jest ZALECANE/WYMAGANE do danego auta/silnika, a dopiero w drugiej kolejności REKOMENDOWANE (gdy np. produkt zalecany nie jest dostępny w ofercie danej firmy, lub jest nieosiągalny, lub firma sama nie wie jaki jej produkt spełni najlepiej swą funkcję w danym konkretnym modelu samochodu i typie marki - co wbrew pozorom też się zdarza). Tak na zdrowy chłopski rozum chyba rozsądniej jest stosować zalecenia producenta danego samochodu, niż zalecenia firmy zewnętrznej wykonującej własne produkty (z których przecież nie każdy musi odpowiadać bezpośrednio potrzebom jednego z tysięcy modeli samochodów produkowanych na całym świecie), no ale to tylko moje zdanie.
Dziwię się tylko że dla ciebie - zawodowego mechanika samochodowego w pierwszej kolejności liczy się to co dedykuje do danego auta dana firma (wg katalogu jej własnych produktów), a nie to co zaleca producent danego modelu samochodu.
Z tego co udało mi się wychwycić na necie z katalogów swoich produktów to gigant Castrol podaje prawidłowe dane co do oleju w mechanicznej przekładni w 100NX i zaleca do niej swój produkt: olej mineralny CASTROL EPX 80W-90 GL-5 (linka do katalogu podałem wyżej). Wiem że jest mnóstwo innych firm podających tą samą specyfikację dla SR20DE np. MOTUL HD 80W-90, Texaco Multigear 80W90 i inne, jednak w tej chwili nie jestem w stanie zapodać żadnego linka do ich katalogów bo najprawdopodobniej nie mają ich zamieszczonych w internecie.
Mój problem polegał chyba na tym, że zastosowałem olej o odpowiednich oznaczeniach zalecanych przez Nissana, ale posiadający najwidoczniej w sobie zbyt dużą bazę syntetyczną (olej o tych samych oznaczeniach np. w Castrolu jest mineralnym), stąd być może Elf zdając sobie z tego sprawę podciągnął setkę pod "bezpieczniejszy" olej mineralny W80 (co oczywiście też ma swoje wady).
Stąd też nie twierdzę że w moim konkretnym przypadku nie popełniłem błędu stosując zalecany przez Nissana olej, może trzeba było zastosować ten "łagodniejszy" o którym piszesz - 80W GL-4 - ale tu wchodzimy w tematykę never ending story - co by było gdyby, czyli np. że może gdyby pierwszy raz olej był wymieniony po 80-100tys. km przebiegu, a nie po 160tys. to Elf 80W90 GL-5 ze swoją bazą syntetyczną spisywał by się rewelacyjnie, a tak po 160tys. potraktował moją skrzyneczkę zbyt ostro itp. itd., gdyby...gdyby...gdyby...
p.s.
tak na marginesie nie kruszył bym kopii w kwestii oznaczeń 80W vs. 80W90, a skupił bym się bardziej na różnicach między GL-4 i GL-5, bo to tu jest najczęściej pies pogrzebany.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez red_shogun dnia 02 Wrz 2008 11:57 , w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Quattro




Dołączył: 14 Paź 2007
Posty: 810
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń
Płeć: SR20DE

PostWysłany: 02 Wrz 2008 14:26     Temat postu:

red_shogun napisał:
Quattro napisał:
...

(...)


No dobra, czyli generalnie wynik starcia jest taki, ze Ty sadzisz ze masz racje i ze wiesz co mowisz i ze ty masz racje, ze olej syntetyczny TransElf Type B 80W90 spowodowal ponizsze szkody w twojej skrzyni biegow.

Ja twierdze, ze nie wiesz o czym mowisz i ze popelniles blad zalewajac skrzynie biegow olejem o specyfikacji GL-5, ktory dziwnym trafem jest wysoce niezalecany dla synchronizatorow pokrytych metalami kolorowymi takimi jak chocby molibden i mosiadz.


Proponuje powrocic w temacie do Status Quo - Ja bede zalewal nissanowskie skrzynie przy tych silnikach GL4, a Ty bedziesz uwazal ze olejem dedykowanym jest GL5 i ze ogolnie pojeta wymiana oleju w przypadku tego auta to blad i obaj bedziemy szczesliwi.


I tylko ostatnia uwaga - zacytuje Ci opis oleju TransElf Type B z elfowskiego katalogu "Samochodowe Srodki Smarne Edycja 2004 + Tabela Smarownicza":

"Trans Elf Type B to olej przekladniowy o wlasciwosciach EP, skomponowany z parafinowych olejow bazowych i specjalnie dobranych dodatkow siarkowo-fosforowych". Jesli nadal jestes przekonany ze wiesz co mowisz to wskaz mi tutaj baze syntetyczna.


Pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
red_shogun
stary wyjadacz



Dołączył: 28 Sie 2006
Posty: 2360
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków
Płeć: SR20DE

PostWysłany: 02 Wrz 2008 16:28     Temat postu:

Quattro napisał:
...


Stoimy na tym że:

1) W jednym muszę Ci przyznać rację, mój błąd TransElf Type B 80W-90 to nie syntetyk, bo to tak samo jak pozostałe 80W-90 innych producentów, głębokorafinowany olej mineralny, z tą różnicą że każdy z tych produktów posiada zróżnicowaną bazę uszlachetniaczy. Ogólnie rzecz biorąc w przekładniach mechanicznych minerałki to: 80W, 80W-90, 85W-90, 80W-140, 85W-140, 90, 140, a półsyntetyki i syntetyki to 75W-90, 75W-140, 80W-140.

2) ja uważam że do przekładni mechanicznej 100NX jest dedykowany przez Nissana olej o specyfikacji: API GL-5 SAE 80W-90, Ty uważasz że Nissan jest w błędzie i opierając się na własnym doświadczeniu zawodowym zalewasz skrzynie Nissanów/setek olejem o innej klasie jakościowej GL-4.

Mam nadzieję że wiesz czym się różnią miedzy sobą poszczególne klasy jakościowe GL i lepkościowe np. 80, 80W90 itd. Jeśli nie, to krótkie przypomnienie:
GL-5 posiada dwukrotnie więcej dodatków EP (smarnych) niż GL-4, dzięki czemu oleje z tej klasy lepiej niwelują "naciski międzyzębne" w przekładni, niestety czasami zdarza się że te same cząsteczki takich a nie innych środków chemicznych niszczą naturalną powłokę ochronną (np. molibdenową) choćby w synchronizatorach. Sęk w tym że w obrębie jednej i tej samej klasy np. API GL-5 SAE 80W-90 olej jednego producenta będzie zawierał więcej EP, a u drugiego mniej i po jakimś czasie to prędzej czy później wyjdzie w praniu (szczególnie jeśli mamy do czynienia z leciwą skrzynią), tzn. po pewnym przebiegu będą bardzo ładnie widoczne skutki działania oleju ze zbytnio przesyconymi związkami EP. I najprawdopodobniej u siebie z Elfem mam tego najlepszy przykład, gdzie biegi wchodzą idealnie, czysto i lekko, a "do głosu" dochodzą styrane synchronizatory.
Jeździmy autami sportowymi z często zamontowanymi wysilonymi jednostkami wysokoobrotowymi i dostosowanymi do nich skrzyniami biegów z odpowiednimi przełożeniami, dlatego domyślam się że Nissan nie od tak sobie zaleca klasę GL-5 choćby przy SR20DE, CA18DET czy SR20DET. GL-5 przeznaczony jest do przekładni średnio i wysoko obciążonych, gdzie występują duże momentu obrotowe i wysoka prędkość. GL-4 powinno stosować się w średnio obciążonych przekładniach, czyli tam gdzie występuje duży moment obrotowy i mała prędkość lub na odwrót mały moment i duża prędkość. Ogólnie mówiąc, nie o to chodzi że GL-5 jest lepsze od GL-4 czy na odwrót, chodzi o to że te obydwie klasy przypisane są do różnych typów i zastosowań skrzyń, i teraz m.in. od Ciebie jako mechanika wymaga się tego, aby znał te typy i zastosowania, a chcąc je poznać należy sięgnąć głęboko do wytycznych producenta danego modelu samochodu, a nie to katalogów produktów firm produkujących oleje przekładniowe/silnikowe itd.

Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zwoli




Dołączył: 03 Lis 2007
Posty: 315
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kowalewo Pomorskie k.Torunia

PostWysłany: 02 Wrz 2008 17:53     Temat postu:

Ja mam 1,6 ds'a i prawie 160 tys. przebiegu, nie wiem czy olej w skrzyni, był wymieniany. Biegi chodza dobrze. Na wiosnę planuje wymienić wszystkie płyny i w tym olej w skrzyni, lecz po waszych wypowiedziach zwątpiłem i teraz nie wiem czy wymienić ten olej ???? Czy dac sobię spokój jak dobrze wszystko działa...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
foster




Dołączył: 03 Sty 2006
Posty: 796
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Tarnów
Płeć: SR20DE

PostWysłany: 02 Wrz 2008 20:22     Temat postu:

@Senior
Obstawiam na padającą linkę sprzęgła, a w drugiej kolejności na kończącą się tarczę.

Co do dyskusji o oleju w skrzyni... w n14/b13 są/mają być w klasie GL-4 dla skrzyń FWD, a AWD - GL-5. Do gti weszło mi 3.7L. Pozdro Cool


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez foster dnia 02 Wrz 2008 20:22 , w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
SEBOL_MKS
stary wyjadacz



Dołączył: 18 Paź 2005
Posty: 573
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Police

PostWysłany: 03 Wrz 2008 0:26     Temat postu:

foster napisał:
@Senior
Obstawiam na padającą linkę sprzęgła, a w drugiej kolejności na kończącą się tarczę.

Co do dyskusji o oleju w skrzyni... w n14/b13 są/mają być w klasie GL-4 dla skrzyń FWD, a AWD - GL-5. Do gti weszło mi 3.7L. Pozdro Cool


Czyli biorąc pod uwagę n14/b13 GL-5 tylko do Sunny GTI-R? Wink
Ja w swojej skrzyni przy przebiegu ok 130 tkm wymieniałem olej i jak pamiętam też długo zastanawiałem się jaki wlać, aż padło na jakiś olej Mobila - jutro zejdę do piwnicy i podam dokładnie jaki, ponieważ nie pamiętam. Wiem, że bodajże w manualach było napisane, że wchodzi ok 3 litrów oleju a zmieściło się tylko 2, bo jedno litrowe opakowanie mi zostało. Chyba, że pisali o 4 litrach a zmieściły się 3 ... hmm skleroza nie boli, ale zajrze w moje notatki i napisze Przed wymianą oleju w skrzyni nie miałem z nią żadnych problemów, tylko w zime przy dużych mrozach zaraz po odpaleniu ciężko biegi wchodziły do momentu rozgrzania się silnika ... po wymianie problem znikł. Jak na razie (odpukać) żadnych problemów z nią nie mam


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez SEBOL_MKS dnia 03 Wrz 2008 0:27 , w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum użytkowników Nissana 100NX Strona Główna -> Forum ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
subMildev free theme by spleen & Programosy
Regulamin