Forum Forum użytkowników Nissana 100NX Strona Główna Forum użytkowników Nissana 100NX
100NX squad
 
 » FAQ   » Szukaj   » Użytkownicy   » Grupy  » Galerie   » Rejestracja 
 » Profil   » Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   » Zaloguj 

Chcesz schudnąć przed Sylwestrem?
Kup Teraz a 30 dniową dietę otrzymasz za darmo!
Tylko 137 zł TRIZER + indywidualna dieta
PB95 a PB98, fakty, mity & kity

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum użytkowników Nissana 100NX Strona Główna -> Forum ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Quattro




Dołączył: 14 Paź 2007
Posty: 810
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń
Płeć: SR20DE

PostWysłany: 20 Maj 2008 9:31     Temat postu: PB95 a PB98, fakty, mity & kity

Na forum PcLabu znalazlem bardzo ciekawy artykul zamieszczony tam przez jednego z "High Performance Userow", ktory potwierdza to co mowilem kiedys juz, nikt mi nie wierzyl...

^dirty^ napisał:

Hmm coz moge powiedziec. Jako wielki zwolennik PB98, ktora daje mi subiektywne wrazenie, ze samochod ciszej pracuje i jest elastyczniejszy, ponadto pozwala zaoszczedzic pare groszy w portfelu musze sie w koncu zderzyc z faktami. Otoz przegladajac net w poszukiwaniu informacji o paliwach, ich cenach i roznicach natrafiam oto na taki art. Ciekaw jestem waszej opinii oraz zastanawiam sie jak mam skonfrontowac swoje wlasne odczucia z "faktami" Very Happy

Paliwo PB 95 jest mocniejsze od PB 98! Udowadniamy tę ryzykowną tezę
Okta(nowe) fakty i mity
Jeśli Twój samochód może jeździć na benzynie PB 95, nie ma sensu tankować do niego paliwa o wyższej liczbie oktanowej. Mocy od tego nie przybędzie, a wręcz odwrotnie. No chyba że jest to paliwo o zwiększonej wartości energetycznej lub zawierające większe ilości związków tlenu.


Teoria
Zacznijmy od teorii. Każda benzyna dostępna na stacjach charakteryzuje się dwoma podstawowymi cechami. Pierwsza to wartość opałowa (energetyczna), a więc ilość energii, jaką uzyskuje się w procesie spalenia określonej masy paliwa. Druga cecha to oktanowość - czyli zawartość oktanów, odpowiadających za prędkość spalania i odporność mieszanki na spalanie stukowe. Im oktanów więcej, tym paliwo spala się wolniej i łagodniej.
Benzyna zaraz po procesie rafinacjicharakteryzujesię niską liczbą oktanową - w granicach 70. Dopiero później, w trakcie uszlachetniania, oktanowość jest podnoszona przez zastosowanie specjalnych dodatków paliwowych, którymi są najczęściej węglowodory o wysokiej oktanowości. W zależności od proporcji mieszanki otrzymuje się finalnyprodukto zadanej liczbie oktanów, który następnie trafianastacje benzynowe.
W udowodnieniu tezy, że paliwo PB 95 daje więcej mocy niż PB 98, przychodzi z pomocą prosta zależność fizyczna.Jakwspomnieliśmy,paliwoowyższej liczbie oktanowej spala się z zasady wolniej od paliwa, które ma tę liczbę mniejszą. Idąc dalej, paliwo, które spala się wolniej, zdąży dostarczyć mniejszą ilość energii, a więc silnik naszego auta rozwinie mniejszą moc.

Na hamowni
Teoria teorią, ale jak to wygląda w praktyce? Mając przez lata zakodowaną w głowie prawdę o tym, że paliwo o wyższej liczbie oktanowej (droższe) jest lepsze od zwykłej „95”, jakoś nie mogliśmy uwierzyć, że test pokaże co innego. Postanowiliśmy poddać badaniu Cinquecento Sporting na hamowni w krakowskim V-tech Tuning.
Najczęściej stosowane przez polskich kierowców paliwo PB 95 stanowiło bazę naszych testów. Przeprowadzone badanie dało rezultat 59,2 KM na silniku oraz 40,9 KM na kołach. Po zużyciu całego baku udaliśmy się na stację benzynową, by zatankować zwykłą benzynę „98”. Wynik kolejnego pomiaru na hamowni potwierdził teorię! Auto osiągnęło wyraźnie niższą moc niż na teoretycznie gorszej benzynie PB 95. Wyniosła ona 54,5 KM na silniku i 39,1 KM na kołach. - Prawa fizykinie kłamią - z uśmiechem potwierdził nasze spostrzeżenia Tomasz Pirowski, szef V-tech. A więc test udowodnił, że tankując paliwo o wyższej liczbie oktanowej, powodujemy, że mniej chętnie się ono spala w silniku, a co za tym idzie, traci on na mocy. - Nie jest to żadna rewolucyjna teoria. Potwierdzi wam ją każdy chemik - dodał Pirowski, gdy z niedowierzaniem kręciliśmy głowami. Subiektywne wrażenie, że nasz silnik pracuje lepiej na paliwie 98 wynika z faktu, że spalając paliwo łagodniej, pracuje on niejako z większą kulturą, a więc ciszej. Na „ucho” jest lepiej, mocy jednak ubywa. Teraz już wiemy, że w myśl znanego sloganu reklamowego „Jeśli nie widać różnicy, to po co przepłacać” nie będziemy już robić sobie „prezentów”, tankując do zwykłego auta droższe paliwo 98.

Wyjątek od reguły?
Zaintrygowani wynikami pomiarów postanowiliśmy pójść za ciosem i sprawdzić, czy setki amatorów sportowych wrażeń, tankujących szeroko reklamowane paliwa 99+, po prostu dają się nabierać na marketingowe sztuczki. Do paliw 99+ możemy zaliczyć wprowadzony ostatnio na rynek BP Ultimate oraz dobrze znany Shell V-Power 99. Oba te paliwa posiadają oktanowość zbliżoną do 100. Według teorii, moc samochodu wraz ze wzrostem liczby oktanowej paliwa powinna dalej spadać. Tymczasem znów zostaliśmy zaskoczeni. Odczyt z hamowni po zatankowaniu benzyny typu 99+ przyniósł wzrost mocy. Osiągnęliśmy wynik 59,8 KM na silniku i aż 42,1 na kołach. To rezultat lepszy niż na paliwie PB 95 i znacznie lepszy niż na zwykłym PB 98. Prawdę mówiąc, byliśmy w tym momencie lekko zdezorientowani. O co tu chodzi?
Po raz kolejny z wyjaśnieniem przyszedł Tomasz Pirowski. - To proste. Dzieje się tak dlatego, że w paliwach 99+ stosuje się innego rodzaju dodatki niż w przypadku zwykłych benzyn PB 98 - wyjaśnił nasz rozmówca. Dowiedzieliśmy się od niego, że do nowych „mocnych” paliw dodawane są specjalne związki eteryczne, zawierające duże ilości tlenu. I to właśnie zwiększona jego ilość jest odpowiedzialna za wzrost osiągów. Wysoka oktanowość jest niejako efektem ubocznym, gdyż akurat zastosowane tu etery charakteryzują się bardzo wysoką liczbą oktanową. Zmieszane z benzyną bazową podnoszą oktanowość finalnejmieszanki.W ostatecznym rozrachunku zwycięża jednak zwiększona wydajność paliwa (za sprawą tlenu) nad jego „niechęcią” do szybkiego spalania się (wysoka oktanowość). Tak uzyskujemy większą moc.

Sport
Ktoś powie, że skoro paliwa o niższej liczbie oktanowej dają wyższą moc, to dlaczego w sporcie używa się benzyn o bardzo wysokiej liczbie oktanowej? Przecież doskonale znany rajdowcom Elf Turbo Max ma liczbę oktanową 101,7.
Spieszymy z wyjaśnieniem. Wspomnieliśmy na początku o zjawisku spalania stukowego. Pojawia się ono w momencie, gdy odporność mieszanki paliwowo-powietrznej na samozapłon jest zbyt mała, przez co spalanie przebiega bardzo gwałtownie, powodując destrukcyjne detonacje w silniku. Na zjawisko to zdecydowanie bardziej narażone są wysilone jednostki wyczynowych samochodów niż silniki aut seryjnych. To dlatego w tych pierwszych należy stosować wysokooktanowe paliwa - po to, aby spowolnić proces spalania. Jest to nieuchronny kompromis powodowany troską o żywotność sportowych silników.
Co ciekawe, gdyby zjawisko spalania stukowego w ogóle nie występowało, można być pewnym, że każda z rajdówek jeździłaby na paliwie o bardzo niskiej oktanowości, w myśl zasady, że do silnika należy stosować benzynę o najmniejszej możliwie liczbie oktanowej, przy której działa on poprawnie. Spalanie stukowe jednak istnieje, przyprawiając o ból głowy konstruktorów silników. Może to i lepiej, bo czy ktokolwiek potrafi sobie wyobrazić samochód WRC na 70-oktanowej benzynie?

Michał Niezbecki

[url="http://secretservice.za.pl/95kontra98.pdf"]http://secretservice.za.pl/95kontra98.pdf[/url]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
lukkil




Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 161
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Płeć: SR20DE

PostWysłany: 23 Maj 2008 22:22     Temat postu:

przydałby się jakiś wykład nt mniejszego spalania na benzynie 98 aniżeli na zupie 95 (u mnie takowe zaobserwowane) Wink temat rzeka..
fakt faktem, wypowiedz niezwykle ciekawa.
pozdro


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Andrych




Dołączył: 22 Maj 2007
Posty: 261
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Jadów (okolice W-wy)

PostWysłany: 24 Maj 2008 1:23     Temat postu:

Ostatnio ktoś mi mówił, że na pełnym baku 98 robi więcej km niż na 95 (chyba w jakiejś Skodzie)... Teraz już wiem dlaczego Very Happy Tak jak napisał lukkil, artykuł naprawdę ciekawy.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Marcin




Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 213
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Katowice

PostWysłany: 24 Maj 2008 15:07     Temat postu:

ciekawe, bardzo ciekawe.ja z kolei w jakimś starym "auto świecie" wyczytałem mniej więcej coś takiego : jeżeli producent obliczył moc jednostki uzyskiwanej na paliwie 95 oktanowym nie ma sensu lać 98 bo i tak więcej mocy nie wykrzesamy tu akurat zgadzam się z tym, co napisał ^dirty^ ,ale,żeby odczuć lub zmierzyć aż tak duża zmianę w mocy przy zmianie tylko liczby oktanów trzeba by przejechać co najmniej kilka tyś km,a nie wyjeździć bak benzyny 95,następnie zalać go v-pover lub innym i osiągać tak znaczne przyrosty mocy.druga sprawa to pewien trik,który polega na tym,ze samochody wraz ze wzrostem przebiegu zmieniają osiągi na plus (przyspieszenie,elastyczność itd) ponieważ silnik się "układa" i nie występują opory takie jak przy silniku z mniejszym przebiegiem.więc lejąc przez co najmniej kilka lub kilkanaście tyś km "turbo zupę" rzeczywiście osiągi i moc ulegnie zmianie,ale nie na tyle by opłacało się lać takie paliwo.nie mówiąc już o tym,że skoro silnik został przystosowany do spalania uboższej mieszanki to przy ciągłym laniu do baku "turbo zupy" trzeba by zweryfikować przynajmniej zapłon (to akurat zdanie pewnego "magika od silników" nie mówiąc o wytrzymałości zaworów i cylindrów przy dużych przebiegach na mocniejszym paliwie.zaznaczam,że chciałem tylko podzielić się moimi informacjami na ten temat.nie mówię,że się znam i jestem jakiś guru od wachy,tylko piszę,co czytałem i co mi powiedział mechanik.pozdrowionka...

P.S.
z tego, co piszą "mądre" gazety moc takiego przecinaka jak CC/SC Sporting wynosiła 55KM (prawdopodobnie na kołach) więc tym bardziej nie rozumiem aż takich dużych bądź co bądź bez dłubania silnika różnic. zobaczę, przetestuję,może w moim Nismo uda się wycisnąć jakieś 110KM na benzynie, a już chciałem dłubać silnik....


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Marcin dnia 24 Maj 2008 15:13 , w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
sirkomla
stary wyjadacz



Dołączył: 02 Wrz 2006
Posty: 369
Przeczytał: 17 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Zieleniewo k. Kołobrzegu
Płeć: SR20DE

PostWysłany: 25 Maj 2008 19:04     Temat postu:

hmm... chciałbym, żeby jeszcze zrobili testy porównawcze benzyny z różnych stacji... nie wiem czemu, ale mi najlepiej się jeździ na paliwie z stacji małej, w której paliwo jest bez dodatków, które znajdują się w paliwach z Shella,BP, Statoila. Z Orlenu nie korzystam bo na innym autku się "przejechałem" na ich paliwie.
Tak więc ciekaw jestem, czy to moje odczucie, czy rzeczywiście tak jest...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
KOPr




Dołączył: 28 Kwi 2008
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Wałbrzych

PostWysłany: 25 Maj 2008 19:53     Temat postu:

sirkomla napisał:
hmm... chciałbym, żeby jeszcze zrobili testy porównawcze benzyny z różnych stacji... nie wiem czemu, ale mi najlepiej się jeździ na paliwie z stacji małej, w której paliwo jest bez dodatków, które znajdują się w paliwach z Shella,BP, Statoila. Z Orlenu nie korzystam bo na innym autku się "przejechałem" na ich paliwie.
Tak więc ciekaw jestem, czy to moje odczucie, czy rzeczywiście tak jest...

To prawda ze najlepsze sa stacje najmniej popularne. Kiedys zatankowalem w jakiejs dziurze gdzie byl tylko jeden rozpadajacy sie dystrybutor. Na tamtym paliwie czulem ze silnik jest najbardziej dynamiczny i zrobilem najwiecej km w przeciwienstwie do stacji znanych firm


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum użytkowników Nissana 100NX Strona Główna -> Forum ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
subMildev free theme by spleen & Programosy
Regulamin